بک لینک

افزایش حجم ریه ها با ورزش!

جالب و خواندنی
۱ام مرداد ۱۳۹۸

افزایش حجم ریه ها با ورزش!

قرص افزایش تنفس در فوتبال , چکار کنیم تا در فوتبال نفس کم نیاوریم

ورزش فواید بسیار زیادی دارد که در نتیجه باعث سلامتی خواهد شد؛ برای همین است که از دیر باز، انجام آن را به ما گوشزد می کردند. اجرای تمرین در طول روز همه چیز را بهتر می کند، از کیفیت خواب در شب گرفته تا انرژی مورد نیاز برای انجام فعالیت های روزانه و تقویت حافظه. ورزش باعث می شود که شما زندگی شادتر و متعادل تری را بسازید و از زندگی تان لذت ببرید.

افزایش حجم ریه ها با ورزش!

این که با ورزش شما حس شادابی می گیرید تنها یک حرف نیست، بلکه از لحاظ علمی ثابت شده است که ورزش و تمرینات متداوم باعث ترشح هورمون سروتونین در بدن خواهد شد و همین امر موجب سرحال شدن ورزشکار می شود. جالب است بدانید حتی افرادی که همیشه ورزش می کنند، روزهایی که فعالیت بدنی شان بیشتر می شود، خوشحال تر و سرحال تر خواهند بود.

اما در این مقاله می خواهیم راجع به تاثیر ورزش در افزایش ظرفیت ریه ها صحبت کنیم؛ این که چه ورزشی و چگونه تنفس کردن باعث می شود که ریه های شما بیشترین حجم از اکسیژن را دریافت کرده و باعث سلامتی قلب شوند.

تاثیر ورزش در افزایش حجم ریه ها!

رشته های ورزشی به دو دسته‌ هوازی و بی هوازی تقسیم بندی می شوند، ولی اصول صحیح تنفس که باعث بهبود سازوکار اکسیژن رسانی به بدن می شود، نقش زیادی در مقاومت ورزشکار و جلوگیری از خستگی زودرس دارد.

  • ورزش های هوازی : به آن دسته از ورزش هایی گفته می شود که برای اجرا نیاز به دریافت اکسیژن داشته و با انجام آن، خون اکسیژن دار توسط قلب پمپاژ شده و به تمامی عضلات فعال بدن می رسد.
  • ورزش های بی هوازی : به معنی ورزش با شدت و فعالیت بالا است که سیستم قلبی تنفسی شما قادر به تحویل اکسیژن به عضلات با سرعت کافی نیست؛ زمانی که به شدت ورزش کنید به صورت موقتی کمبود اکسیژن در عضلات فعال ایجاد می شود.

اکسیژن در اجرای تمرینات نقش اساسی را ایفا می کند، زیرا هنگام حضور در عضلات برای سوزاندن چربی و کربوهیدرات ها به کار می رود تا سوخت مورد نیاز بدن را تامین نماید؛ بنابراین هرچه ماهیچه ها در مصرف اکسیژن موثرتر عمل کنند، هنگام ورزش می توان انرژی بیشتری برای اجرای ورزش در مدت زمان طولانی تر داشت. به همین دلیل ورزش های هوازی به شدت موجب افزایش حجم ریه ها خواهد شد. حال کدام ورزش های هوازی تاثیر به سزایی در افزایش حجم ریه ها دارد؟

پیاده روی بر روی تردمیل و دویدن!

یکی از اصلی ترین ورزش ها و می توان گفت اصلی ترین روش ها برای افزایش حجم ریه ها، پیاده روی روزانه است. پیاده روی یا دویدن آهسته باعث تقویت ماهیچه قلب می شود؛ این ورزش با مصرف اکسیژن زیاد همراه بوده و با تداوم در اجرای آن باعث تقویت سیستم تنفسی شده که ظرفیت ریه ها را پس از مدتی افزایش خواهد داد.

هنگامی که شما شروع به پیاده روی می کنید، حال چه در بیرون از منزل یا بر روی تردمیل، باعث افزایش گردش خون در بدن می شوید؛ بدن برای این کار نیاز به اکسیژن دارد تا بتواند از طریق قلب خون را به تمامی اعضای بدن ارسال نماید.

این اکسیژن دریافتی هنگام پیاده روی باعث می شود که ماهیچه قلب با قدرت بیشتری خون را به اعضای بدن پمپاژ نماید و باعث افزایش گردش خون شود. در اصل این یک چرخه است که با اکسیژن رسانی موجب تقویت ماهیچه قلب و نیز دستگاه تنفسی خواهد شد.

تنها مزایای استفاده از دستگاه های ورزشی هوازی مانند تردمیل نسبت به ورزش در بیرون از منزل، این است که شما می توانید با استفاده از آن، مدت و شدت تمرین تان را کنترل کرده و به خوبی میزان ضربان قلب را بسنجید. استفاده از تردمیل باعث می شود که شما ابتدا با سرعت کم ورزش را آغاز کرده و پس از مدتی شدت تمرین را بالا ببرید و با این کار در اصل دارید ظرفیت ریه هایتان را افزایش می دهید.

دوچرخه سواری بیرون از منزل یا بر روی دوچرخه ثابت!

تمرین بر روی دوچرخه بازهم چه دوچرخه ثابت باشد یا دوچرخه معمولی فرق چندانی ندارد؛ مهم این است که باعث افزایش گردش خون در بدن شده و همین امر خواستار اکسیژن بیشتر می باشد. با توجه به شدت و مدت تمرین اکسیژن دریافتی نیز افزایش یا کاهش پیدا می کند. تمرینات روزانه بر روی دوچرخه باعث می شود که سیستم تنفسی تان به خوبی تقویت شده و حجم ریه ها به خوبی افزایش یابد.

هنگامی که بر روی دوچرخه رکاب می زنید، بدن برای ادامه فعالیت نیاز به انرژی و اکسیژن دارد؛ انرژی مورد نیاز برای اجرای فعالیت را باید با مصرف مقادیری کربوهیدرات قبل از رکاب زدن و اکسیژن را باید با تنفس صحیح بر روی دوچرخه به بدن برسانید. با این کار باعث می شوید که بدن برای ادامه فعالیت بر روی دوچرخه به خوبی بتواند اکسیژن دریافت کند.

اما آیا می دانید تنفس صحیح چگونه است؟ همه انسان ها در کودکی تنفس صحیح و اصولی داشته اند که در بزرگسالی آن را فراموش کرده اند. با نگاهی به نوزادان تازه متولد شده خواهید فهمید که تنفس صحیح از همان کودکی اجرا می شده که با مرور زمان تغییر کرده است. نوزادان تنفسی شکمی دارند؛ یعنی با شکم خود نفس می کشند و هنگام دم شکم را به بیرون هدایت کرده و هنگام بازدم آن را به داخل می دهند.

تاثیر تنفس دیافراگمی در افزایش ظرفیت ریه ها!

یکی از اصلی ترین روش های صحیح تنفس در بین ورزشکاران تنفس دیافراگمی یا همان تنفس شکمی می باشد؛ این عضله مهم ‌ترین عضله تنفسی است که قفسه سینه را از حفره شکمی، جدا می ‌سازد و پرده ایست که باعث ایجاد فاصله بین شکم و قفسه سینه می شود. در کل با تقویت این عضله شما می توانید دستگاه تنفسی تان را به خوبی تقویت نمایید.

بهترین روش تنفس دیافراگمی به زبانی راحت این است که شما به جای تنفس از قفسه سینه، سعی کنید از شکم نفس بکشید. این کار با تقویت دستگاه تنفسی باعث می شود که اکسیژن بیشتری را به بدن برسانید.

تاثیر تنفس عمیق در افزایش حجم ریه ها!

نفس عمیق از طریق بینی انجام می شود و شما باید به صورت خیلی عمیق اکسیژن را از بینی دریافت کرده و دی اکسید کربن را از دهان بیرون بدهید. تنفس عمیق، حفره سینه را باز می کند و به ریه ها اجازه می دهد تا اکسیژن را به طور مساوی در بدن توزیع کرده و ضایعات دی اکسید کربن را از بین ببرند، گازی که اگر به درستی از بین نرود می تواند به اندام های بدن آسیب بزند.

تلفیق طرز صحیح تنفس ورزش های هوازی به صورت متدام باعث می شود که ریه ها بتوانند میزان بیشتری اکسیژن را دریافت کرده و باعث تقویت دستگاه تنفسی شوند. شما می توانید در حین اجرای تمرینات هوازی مانند: پیاده روی، شنا، دو یا دوچرخه سواری تنفس تان را به طور صحیح انجام دهید و همزمان اکسیژن دریافتی را به سرتا سر بدن ارسال نمایید.

علاوه بر این که باعث تقویت ماهیچه قلب و افزایش حجم ریه ها می شود، می توانید مدت بیشتری به انجام ورزش بپردازید. با دقت به سیستم بدنی ورزشکاران خواهید فهمید که حجم ماهیچه قلب آن ها از سایر افراد عادی بزرگتر بوده و نیز دستگاه تنفسی شان از عملکرد بالایی برخوردار است.

, , , , , , , , , ,

نظرات