بک لینک

نکاتی در مورد میوه خشک و تازه

جالب و خواندنی
۲۷ام مرداد ۱۳۹۸

نکاتی در مورد میوه خشک و تازه

میوه خشک را کجا نگهداری کنیم

میوه هاي خشک شده مثل کشمش و آلو، انتخاب هایي راحت میباشند، زیرا از طول عمر اکثر برخوردار بوده و منابع خوبی برای ویتامین ها، مواد معدنی و فیبر قلمداد میشوند.

نکاتی در مورد میوه خشک و تازه

اما اگر اطلاعات تغذیه اي میوه هاي تازه و نمونه هاي خشک شده انها را بررسی کنید، ممکن هست با میزان قند و کالری اکثر در هر وعده روبه‌رو شوید.

میوه های سالم و ناسالم را تشخیص دهیم

چرا چنین اتفاقی رخ میدهد؟ آیا میوه ها بطور معجزه آسایی در خلال فرآیند از دست دادن آب خود قند بیشتری ساخت میکنند؟ پاسخ منفی هست. میوه ها طی این فرآیند قند بیشتری ساخت نمیکنند، اما حجم خودرا از دست می‌دهند.

از دست دادن آب برابر هست با از دست دادن حجم

میوه ها یا با بهرهگیری از خشک کن هاي مخصوصاً آب خودرا از دست می‌دهند یا در برابر نور خورشید قرار میگیرند تا به صورت طبیعی این اتفاق رخ دهد. میوه زمانی که تقریبا تمام آب خودرا از دست دهد، آماده میشود. از دست دادن آب به معنای از دست دادن اندازه فیزیکی هست، از این رو انگورهای شاداب و آبدار به کشمش هاي چروک خورده و کوچک‌تر تبدیل میشوند. اتفاقی نمونه برای آلو یا هر میوه دیگری که خشک میشود، رخ می‌دهد.

هنگامی که میوه تازه و خشک شده را از نظر حجم قیاس میکنید، همواره با قند و کالری اکثر در میوه خشک شده روبه‌رو خواهید شد. اما اگر انها را از نظر کمیت مورد تجزیه و تحلیل قرار دهید، محتوای قند و کالری تقریبا یکسان خواهد بود. همچون مثال، یک فنجان کشمش دارای بیش از ۸۰ گرم قند هست، در شرایطی که یک فنجان انگور تازه ۱۵ گرم یا کمتر قند دارد. از سوی دیگر، یک فنجان انگور دارای ۱۰۰ کالری هست، در شرایطی که یک فنجان کشمش ۴۳۴ کالری دارد.

قیاس‌ی اندکی

هنگامی که میوه هاي تازه و میوه هاي خشک شده را با بهرهگیری از میزان فنجانی قیاس میکنید، نتیجه چیزی هست که پیش از این به آن اشاره شد، زیرا دریک فنجان ۳۰ تا ۴۰ حبه انگور جای میگیرد، در شرایطی که تا ۲۵۰ عدد کشمش می‌تواند در آن جای بگیرد.

اما اگر آن ها را از نظر مقدار قیاس کنیم نتیجه چه خواهد بود؟

بر زمینه بررسی هاي صورت گرفته، ۳۰ حبه انگور دارای حدود ۱۲ گرم قند و ۴۸ کالری هست. ۳۰ عدد کشمش نیز دارای ۴۷ کالری و کمتر از ۱۰ گرم قند هست. به نظر میرسد کشمش طی فرآیند از دست دادن آب حتی با کاهش میزان قند نیز روبه‌رو میشود.

آیا باید از مصرف میوه هاي خشک شده پرهیز کرد؟

یک رژیم خوراکی سالم و متعادل باید میوه ها را حاوی شود. میوه هاي تازه احتمالا از محتوای بالاتر بعضی ویتامین ها، مثل ویتامین C، سود می‌برند، اما محتوای مواد معدنی و فیبر طی فرآیند خشک کردن حفظ میشوند، از این رو نیازی نیست از مصرف میوه هاي خشک شده اجتناب کنید.

اما اگر نیت حفظ وزن یا کاهش وزن خود دارید باید به اندازه وعده هاي مصرفی و محتوای کالری میوه هاي خشک شده دقت داشته باشید.

, , , , , , ,

نظرات